Op dit moment heb een wachttijd van enkele maanden. Een mogelijkheid tot aanmelden is er wel; aan de hand van een oriënterend gesprek zal bepaald worden of het passend is om op de wachtlijst geplaatst te worden.
Er zullen ook periodes zijn dat ik geen nieuwe aanmeldingen aanneem en de wachtlijst zal sluiten. Wanneer dit zo is zal vermeldt worden op deze website.
Voor contact kunt u mij mailen op: ekoks.psychotherapie@gmail.com
Het is officieel niet meer toegestaan privacy gevoelige informatie te vragen via de mail, maar om toch een inschatting te kunnen maken van uw klachten en hulpvraag zal ik vragen een via een beveiligd portaal een aanmeldingsformulier in te vullen. Daarna kunnen we telefonisch of face to face kennismaken.
Werkdagen: woensdag (9:00-17:00), donderdag (9:00-17:00), vrijdagochtend (9:00-13:00).
Ik bied geen crisiscontact en raad je aan bij crisis of nood contact op te nemen met de huisartsenpost in jouw woonplaats. De huisartsenpost kan zo nodig een beroep doen op de Spoedeisende hulp psychiatrie van GGZ Delfland.
Mijn praktijk is gevestigd op de Binckhorst, centraal tussen Den Haag, Voorburg en Rijswijk in. De praktijk is gevestigd in een verzamelpand met andere hulpverleners. Het pand is een voormalige drukkerij (Ando) en herkenbaar door zijn roze gevel.
Mercuriusweg 37
2516 AW Den Haag
Parkeren kan, kosteloos, op straat. Het kan echter lastig zijn om direct een plek te vinden, dus houd rekening met het rijden van een rondje door de wijk.
Bus 26 (halte Wegastraat) en bus 28 (halte Poolsterstraat) komen in de buurt en het is 22 minuten lopen vanaf treinstation Den Haag Hollands Spoor.
Artikel 1: wettelijke bepalingen
Ik conformeer me aan de voor de sector relevante, en door de zorgverzekering verlangde regelgeving, zoals vastgelegd in:
De zorgverzekeringswet, Algemene Verordening Gegevensbescherming, WMG (wet marktordening gezondheidszorg), Kwaliteitswet zorginstellingen,
Wet klachtenrecht Cliënten zorgsector,
Wet BIG (registratie medische beroepen), WGBO (wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst), WBP (wet bescherming persoonsgegevens),
Wet medezeggenschap cliënten zorgsector,
Mededingingswet.
Ik houd een cliënt-tevredenheidsonderzoek en ik vraag cliënten ook hieraan mee te werken.
Ik ben voor de vergoede zorg gehouden aan de regels, die gesteld zijn door de zorgverzekeraars.
Het indienen van een factuur voor de behandeling bij de zorgverzekeraar van cliënt(e) kan alleen, wanneer cliënt(e) bij het eerste gesprek een verwijsbrief meebrengt van de huisarts, behandelend specialist of bedrijfsarts. Zonder deze verwijsbrief kan de behandeling niet starten. Wanneer cliënt(e) de behandeling zelf betaalt, is een verwijsbrief niet nodig.
Artikel 2: aansprakelijkheid
Therapeuten kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor negatieve (financiële) consequenties van een advies, behandeling of een coachingstraject. Verder is de praktijk niet aansprakelijk voor diefstal, verlies of schade aan persoonlijke eigendommen of schade van welke aard ook, tijdens of ten gevolge van een verblijf in en rond de praktijkruimte.
Artikel 3: huisregels
In de praktijkruimte zijn middelen die schadelijk zijn voor de gezondheid (roken, gebruik van alcohol en drugs) niet toegestaan.
Artikel 4: privacy-beleid
Als BIG-geregistreerd psychotherapeut en psycholoog ben ik gehouden aan het medisch beroepsgeheim. Dit betekent, dat alles wat een cliënt(e) bespreekt strikt vertrouwelijk blijft. Van de behandeling of coaching worden aantekeningen bijgehouden in een dossier. Dit dossier wordt zodanig opgeborgen dat het niet voor derden toegankelijk is. Een cliënt(e) heeft recht op (elektronische) inzage in zijn of haar dossier. Bij een verwijzing via de huisarts is het gebruikelijk dat de huisarts van cliënt(e) na de intakefase bericht krijgt over de diagnose en het behandelplan. Bij het afsluiten van de behandeling krijgt de huisarts een kort bericht over het beloop van de behandeling. Indien nodig vindt nader overleg plaats met de huisarts. Cliënten moeten hier expliciet toestemming voor geven.
Wanneer door derden (zoals bijvoorbeeld een bedrijfsarts) informatie over de behandeling van cliënt(e) wordt opgevraagd, verstrek ik deze alleen wanneer cliënt(e) daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
In het belang van een goede kwaliteit van zorg zal ik als professional regelmatig aan intervisie met externe collega’s deelnemen, waarin cases van cliënten geanonimiseerd besproken kunnen worden. Dit valt onder het beroepsgeheim.
Sinds 2022 worden behandelingen binnen de GGZ gedeclareerd bij de ziektekostenverzekeraar volgens de ZPM-systematiek. ZPM is de afkorting voor Zorg Prestatie Model. De ziektekostenverzekeraar van cliënt(e) krijgt een code voor de diagnose en het soort behandeling aangeleverd; tenzij cliënt(e) een privacyverklaring getekend heeft. Ook ben ik wettelijk verplicht een aantal niet-persoonlijke gegevens te leveren aan de NZA, zonder dat deze gekoppeld worden aan naam, adres of BSN-nummer. Als cliënten hier niet mee akkoord gaan, kunnen ze dat laten weten aan de behandelaar en kan er tevens een privacyverklaring ingevuld worden. In dat geval zal de DSM-classificatie, de zorgvraagtypering en de prestatiecodes niet worden doorgegeven aan de NZA.
De behandelaar treedt met de betrokken cliënt(e) in een vertrouwensrelatie en is gebonden aan regels van geheimhouding zoals omschreven in de WPB (wet bescherming persoonsgegevens) en in de beroepscode van het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen), de landelijke beroepsvereniging van psychologen in Nederland, de beroepscode van de NVvP, (de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie) de landelijke beroepsvereniging van psychiaters in Nederland en de beroepscode van de NVP (de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie), de landelijke beroepsvereniging voor psychotherapeuten. In de beroepscodes staan regels omtrent het verstrekken van gegevens aan derden, klachtenprocedures en dossiervorming.
De behandelaar is verplicht tot het controleren van het identiteitsbewijs van cliënten. Cliënten wordt daarom verzocht hun paspoort, rijbewijs of identiteitskaart mee naar het eerste gesprek.
Artikel 5: bereikbaarheid
Voor vragen, het maken van afspraken en andere zaken kan de cliënt(e) de behandelaar op werkdagen een mail of een appje sturen, waarbij aangeraden wordt geen privacygevoelige informatie in de mail te zetten. Zodra cliënt(e) een patiëntendossier heeft, kan cliënt(e) de behandelaar bereiken via het beveiligd mailsysteem van Therapieland of via de app Signal. Verwijzers kunnen de behandelaar (vanaf februari 2025) bereiken via ZorgMail, om veilig gegevens uit te kunnen wisselen. Zoals elders op de website is genoemd, bied ik geen contact buiten mijn werkdagen en kantooruren of bij crisis. Bij crisis of nood kunnen cliënten contact opnemen met de huisarts of spoedeisende hulp en kan er zo nodig een beroep gedaan worden op de spoedeisende hulp psychiatrie van GGZ Delfland.
Artikel 6: bewaring van gegevens
De cliënt(e) heeft het recht het eigen dossier in te zien. In de gezondheidszorg is de behandelaar door de wet verplicht het dossier tien jaar lang te bewaren. Verder geldt dat een dossier niet langer bewaard wordt dan nodig is voor het doel, waarvoor het is opgesteld. De behandelaar vernietigt het dossier als de cliënt(e) daar schriftelijk om vraagt. De gegevens van de cliënt(en) worden bewaard in een persoonlijk dossier, dat wordt bewaard in een Elektronisch Patiënten Dossier met een opslag van gegevens binnen Europa, zoals de Nederlandse richtlijn dit voorschrijft. Papieren stukken worden bewaard in een met slot afsluitbare kast in een afgesloten ruimte.
Artikel 7: kosten
De kosten voor een psychotherapie kunnen in veel gevallen in rekening worden gebracht bij de zorgverzekeraar van de cliënt(e). Indien cliënt(e) verzekerd is bij één van de verzekeraars met wie ik een contract afgesloten heb, zal de facturatie via de verzekeraar lopen. De procedure bij contractvrije zorg is dat cliënt(e) maandelijks een factuur ontvangt, welke bij de zorgverzekeraar kan worden gedeclareerd. De kosten zullen berekend worden via de systematiek die de overheid heeft ingericht voor specialistische GGZ: de ZPM-systematiek. Voor aanvang van de behandeling zullen hierover duidelijke afspraken met de cliënt(e) gemaakt worden. De cliënt(e) zelf is verantwoordelijk voor het verkrijgen van adequate informatie over vergoeding vanuit het eigen verzekeringspakket. Bij een coachingstraject of een behandeling waar de cliënt zelf voor wil betalen, worden de kosten in rekening gebracht bij cliënt(e) volgens de geldende tarieven, welke elders op de website te vinden zijn.
Artikel 8: annulering en kosten
Bij verhindering dient de cliënt(e) af te zeggen per telefoon of e-mail. Wanneer onverhoopt een gemaakte afspraak niet kan worden nagekomen, wordt cliënt(e) verzocht om dit ruim van tevoren te laten weten. Afspraken korter dan 24 uur van tevoren afgezegd of afspraken waarop cliënt(e) zonder bericht niet verschijnt, worden door de verzekeraar niet vergoed. Cliënt(e) krijgt hiervoor zelf een rekening van € 75,00 toegestuurd. Hierover zal altijd contact tussen therapeut en cliënt(e) plaatsvinden. Het geregistreerde tijdstip van de telefonische afzegging, het voicemailbericht of e-mail is hierbij bepalend. De therapeut mag zonder kosten met opgave van reden een afspraak bij een situatie van overmacht annuleren en verzetten naar een nader te bepalen dag.
Artikel 9: eigen risico
Cliënten die vallen onder de verzekerde zorg moeten rekening houden met het verplichte eigen risico per jaar, dat geldt vanaf het 18e levensjaar. De cliënt(e) kan hierover zelf informatie opvragen bij zijn of haar verzekering. De cliënt(e) draagt zelf verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er duidelijkheid is over de financiering.
Artikel 10: betaling
Cliënten die (deels) zelf betalen voor de behandeling zullen eens per maand een factuur ontvangen.
Wanneer de behandeling (deels) wordt vergoed door de zorgverzekeraar, wordt iedere maand een factuur opgemaakt. De cliënt(e) dient de factuur zelf binnen 30 dagen te betalen en kan deze nota vervolgens declareren bij de zorgverzekeraar.
Wanneer de cliënt(e) in gebreke blijft bij betaling wordt dit besproken tijdens de behandeling, dan volgt twee keer een aanmaning; de eerste zonder kosten, de tweede met kosten. Daarna volgt, bij in het in gebreke blijven, een laatste aanmaning voor dagvaarding en wordt een deurwaarder ingeschakeld, waarbij de extra kosten geheel voor rekening van de cliënt(e) komen. Hierbij geldt dat dit in redelijkheid en billijkheid moet gebeuren. Overmacht aan de kant van de cliënt(e) moet te allen tijde en tijdig met de therapeut besproken worden. Er zal dan ook zo snel mogelijk duidelijkheid moeten zijn over de wijze van vergoeding van de verzekering van cliënt(e), en eventueel (indien aan de orde) in welke mate de kosten vergoed kunnen worden door andere instanties (UWV, gemeente, werkgever e.d.). De cliënt(e) is er voor verantwoordelijk dit zelf bij de eigen verzekering of andere relevante instanties na te vragen. Mocht het zo ver komen dat een incassobureau ingeschakeld moet worden, betekent dit dat de behandeling zeer verstoord is geraakt. Afsluiting van de behandeling is dan een overweging en dit zal met cliënt(e) besproken worden.
Artikel 11: klachten
Wanneer u vragen, klachten of twijfels heeft over de behandeling dan zou ik dat fijn vinden als u dat met mij bespreekt, hoe spannend dat ook is. Hopelijk is er in onderling overleg een passende oplossing te vinden. Indien dit gesprek niet bevredigend verlopen is, kan de cliënt(e) bij de LVVP (De Landelijke Vereniging van vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten) een klacht indienen. Het gaat hierbij om klachten over het gedrag van de behandelaar tijdens het uitoefenen van zijn of haar beroep. U kunt terecht bij een klachtenfunctionaris, telefonisch via 030-236 43 38 of per email naar r.bakker@lvvp.info of a.palsenbarg@lvvp.info . Kijk op de website voor verdere informatie: https://lvvp.info/nieuwsbrief/de-lvvp-klachtenregeling/
Artikel 12: behandelplan
Met elke cliënt(e) wordt een behandelplan gemaakt. Een behandelplan is een onderdeel van de overeenkomst tussen cliënt(e) en behandelaar ten aanzien van de reden, het doel en de aard van de behandelingstraject. Hierover wordt open gecommuniceerd tussen behandelaar en cliënt(e), en het is een product van de samenwerking tussen cliënt(e) en hulpverlener. Het document vormt het gezamenlijke vertrekpunt van de behandeling of coaching en het creëert duidelijkheid over de inhoud en aanpak van de behandeling en de wederzijdse afspraken hierover. Door ondertekening van de behandelovereenkomst geeft de cliënt(e) aan dat hij of zij instemt met het behandelplan en de daarin gestelde doelen en dat cliënt(e) zich zal inzetten om samen met de therapeut te werken aan de afgesproken behandeldoelen.
Artikel 13: meldplicht
Bij een vermoeden van huiselijk geweld, of als er zich binnen de praktijk (bijna) een incident heeft voorgedaan, ben ik verplicht dit te melden. Ik zal hierover open communiceren met cliënten en indien mogelijk de behandelrelatie bewaken of herstellen. Kijk voor meer informatie op:
Artikel 14: Routine Outcome Meting
Voor de vergoede zorg verlangen de zorgverzekeraars dat minimaal een voor- en nameting gedaan wordt middels psychologische testen (de ROM). Het is voor vergoeding van de zorg noodzakelijk dat de cliënt(e) hier aan meewerkt. Indien er geen getekende privacyverklaring is, kunnen de testgegevens op verzoek van de verzekeraars ook geanonimiseerd worden opgenomen in een landelijke database, die is bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek; ook dit is volgens afspraak met de zorgverzekeringen.
Versie: november 2024
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.